مقالات آموزشی سئو و بهینه سازی

ریچ اسنیپت چیست و چرا باید به آن اهمیت داد؟

با کمک ریچ اسنیپت ها (Rich Snippets) امکاناتی فراهم شده است که می توان سایت ها را به صورت کاملا اصولی و بهتر به موتورهای جستجو مانند گوگل، یاهو و … تعریف کرد.
بلفرض اگر محصولی برای فروش گذاشته اید ، قیمت آن را در نتایج جستجو به نمایش میگذارد ، اگر نقد و بررسی ای انجام شده باشد نیز همینطور…

ریچ اسنیپت ها حقیقتا عبارت هایی می باشند که برای وصف اطلاعات سایت ها مورد استفاده قرار میگیرند و طراحان وبسایت می توانند این داده ها را به کد HTML سایت خود بیافزایند.

ریچ اسنیپت ها باعث آن می شوند که موتورهای جستجو فهم بهتر و درک درست تری از سایت شما عزیزان داشته باشد ، این مزیت بسیار ارزنده در سئو سایت شما را یاری خواهد کرد.

 

ریچ اسنیپت چیست؟

سرویس Rich Snippet که عمر طولانی ای ندارد و توسط گوگل ارائه شده است محتوای صفحات سایت شما را به گونه ای مختصر میکند که جستجوگران هنگام دیدن نتایج جستجو متوجه می‌شوند که محتوای آن صفحه چیست.

اگر شما میخواهید از سرویس ریچ اسنیپت استفاده کنید ، به استراتژی این که چه چیزی میخواهید در هنگام جستجو به کاربران نمایش داده شود فکر کنید.

ریچ اسنیپت ها بی شک در قسمت سئو سایت ها با موضوعات مختلف نقش مهمی را به دوش میکشد ، چون که استفاده از آن ها نسبت به روش های سئو قدیمی دارای پیچیدگی های بیشتری می باشد.

اطلاعاتی مانند نقد و بررسی یک محصول یا فیلم ، رویداد ، شازمان، شخص یا هر چیزی را میتوان از طریق ریچ اسنیپت ها به موتورهای جستجوگر فهماند. هدف گوگل از سرویس ریچ اسنیپت این است که هرچه بیشتر به خواسته و عبارت جستجو شده توسط کاربر نزدیک و نزدیک تر شود و اطلاعات دقیق تر و دسته‌بندی شده را در اختیار کاربران قرار دهد تا به چیزی که از جستجو طلب کرده اند برسند…

 

ریچ اسنیپت از چه نوع محتوایی پشتیبانی می کند؟

در حال حاضر موتورهای جستجوگر مثل گوگل و یاهو از سه نوع استاندارد برای تشخیص محتوای نشانه گذاری شده استفاده می‌کنند:

 

  • Microdata میکرو دیتا
  • Microformats میکرو فرمت
  • RDFa
  • تگ های Open Graph و کارت های Twitter نیز در نوع خود جزیی از داده های نشانه گذاری شده به حساب می آیند ولی از آنها به جای ریچ اسنیپت ها نمی توان استفاده نمود.

که هر سه استاندارد از Html حمایت کرده و می‌توان با استفاده از هر سه نوع آن ها محتوای یک صفحه را برچسب‌گذاری نمود. معمول ترین نوع مورد استفاده در بین وب مستران ، میکرو دیتا (Microdata) می باشد ، که در ریچ اسنیپت ها استفاده می شوند.

 

انواع ریچ اسنیپت ها

انواع بسیاری از اسنیپت ها را به شما عزیزان خواهیم شناخت ولی برای شروع ، اسنیپت وعده های غذایی ! اطلاعات کاملی همچون رتبه بندی محصول، زمان تهیه و مقدار کالری محصول می باشد. برای افزودن این اسنیپت نیاز به حداقل ۲ مورد از موارد زیر می باشد:

  • عکس غذا در ظرف
  • تگ: زمان آماده سازی، زمان پخت، زمان کل و یا محتویات
  • کالری
  • رتبه بندی

 

Breadcrumbs

نشانگر صفحه (breadcrumb) نوعی داده ساخت یافته است متشکل از رشته ای از صفحات قبلی، یا صفحات والد، تا رسیدن به صفحه ورود است. بسیاری از cms های مدیریت محتوا ، نشانگر صفحه ساپورت میکنند.

 

نقد و بررسی

همان طور که از نام آن پیداست ، نقد و بررسی ها در نتایج موتورهای جستجو برای کاربران نمایش داده می شود و کاربران می توانند به آن امتیاز دهند.

این امتیاز دهی اکثرا به صورت ستاره مشخص میشود ، این امر باعث میشود که اگر مطلبی ستاره ی بیشتری از تعداد بالایی منتقد دارد ، پس بی شک آن مطلب مطلبی با ارزش است و ارزش خواندن دارد ، حال ممکن است این امر برای خریداران محصول و … رخ دهد که همین بحث برای خریدار پیش می آید.

از تعداد ستاره ها و منتقد کننده ها تشخیص میدهد که آیا خریداران از آن محصول رضایت دارند یا نه ، این امر مشتری را مجاب میکنند هرجور شده حتی برای بازدید هم وارد لینک شما شود.

 

اشخاص

اسنیپت اشخاص ، مثلا مشخصات نویسنده متن را در نتایج نشان میدهد که از نظر ظاهری دارای امکانات زیر است:

  • نام نویسنده
  • عکس نویسنده : تصویری که روی جیمیل خود ثبت کرده اید و هم اکنون نیز وجود دارد
  • تعداد فالوئرهای و فالویینگ هایی که گوگل پلاس نویسنده را دنبال کرده اند
  • لینک به مقالات بیشتر برای آن نویسنده

 

محصولات

جز پر اهمیت ترین موارد مورد استفاده از ریچ اسنیپت ها ، به کار گیری آن در فروش محصولات آنلاین در وب سایت یا فروشگاه اینترنتی می باشد.

اطلاعاتی همچون اسم محصول، عکس محصول، کمپانی سازنده محصول، توضیحات پیرامون آن و بهتر از هر موردی قیمت را از طریق ریچ اسنیپت به نمایش جستجوگران گذاشت.

فروشگاه های اینترنتی که یک محصول را از چند فروشندۀ مختلف نمایش می دهند می توانند محدودۀ قیمتِ محصول را بر اساس نزولی و صعودی ترتیب بندی کنند.

 

سازمان ها و تجارت ها

سازمانها ، کمپانی ها ، موسسه ها و آموزشگاه ها می توانند اطلاعاتی همچون اسم تجاری، آدرس سایت، شماره تماس، لوگو شرکت یا موسسه و لوکیشن جغرافیایی کمپانی و یا … را در ریچ اسنیپت ها به نمایش بگذارید.

 

دستورالعمل ها

از ریچ اسنیپت دستورالعمل ها ، معمولا برای دستورالعمل های آشپزی مورد استفاده قرار میگیرد. با استفاده از این نوع می توانید نوع غذا، نقد و بررسی، مدت زمان و مراحل پخت عذا را در نتایج گوگل نمایان کنید.

 

رویدادها

برای نمایش مطالب رویدادها (events) می‌توانید با استفاده از ریچ اسنیپت ها اطلاعات مربوط به تایم آغاز رخ داد ها ، مدت زمان رخ داد ها، جزییات تهیه بلیط و مکان برگزاری رویداد را وارد کنید. به این کار همه اطلاعات در صفحه نتایج جستجو به کاربران نمایش داده می‌شود.

 

موسیقی

ریچ اسنیپت موسیقی به شما کمک میکند لینک های برای نمایش ترانه‌ها و لینک های مستقیمی برای خرید آلبوم های موسیقی برای کاربران در نتایج گوگل به نمایش بگذارید . البته تنها موتورجستجویی که از این ریچ اسنیپت ، موتور جستجو گوگل است.

 

محتوای ویدئویی

اگر به یک عکس از کلیپ خود در کنار نتایج جستجو نیاز دارید، مارک آپ های این مورد با تفاوت جزیی عمل می کنند. زیرا گوگل اطلاعات مربوط به Sahre فیسبوک ویدیو را می تواند شناسایی نماید.

هنگامی که شما سایتی دارید و در آن ویدیوهایی برای انتشار قرار داده اید ، می توانید برای فهم بیشتر کلیپ های خود توسط گوگل و نمایش اصولی تر از این نوع ریچ اسنیپت استفاده کنید که معمولا در آن اطلاعات تهیه کننده ، تایم کلیپ ، تدوین گر و… مورد نمایش قرار داده میشود .

 

نمونه کد

<meta name=”title” content=”Baroo? – cute puppies” /> <meta name=”description” content=”The cutest canine head tilts on the Internet!” /> <link href=”http://example.com/thumbnail_preview.jpg” rel=”image_src” /> <link href=”http://example.com/video_object.swf?id=12345″ rel=”video_src” /> <meta name=”video_height” content=”296″ /> <meta name=”video_width” content=”512″ /> <meta name=”video_type” content=”application/x-shockwave-flash” />

 

چگونه به محتوای خود ریچ اسنیپت اضافه کنیم؟

اجباری بر آن نیست که در تمامی محتواهای سایت خود ریچ اسنیپت اضافه کنیم ولی با این حال توضیح میدهیم.

نشانه گذاری داده ها به سه بخش اصلی تقسیم می شود:

  • Itemscope: نمایان گر که کد HTML موجود در بلوک <div> دربارۀ یک آیتم خاص است.
  • Itemtype: نمایان گر می دهد که آیتم دقیقاً چه چیزی است.
  • Itemprop: به اطلاعات آیتم ها ارتباط دارد . اطلاعاتی مانند اسم،لینک سایت، نقد و بررسی و …

اگر از cms یا همان مدیریت محتوا وردپرس استفاده میکنید ، با استفاده از پلاگین هایی قادر به استفاده از این نوع داده ها هستید و کارتان راحت تر است.

ولی سایت های استاتیک باید با استفاده از سایت Schema.org کدهای مربوطه را در وب سایت خود قرار دهند.

 

چرا باید به ریچ اسنیپت ها اهمیت داد؟

اطلاعات و محتوای وبسایت شما با استفاده از ریچ اسنیپت ها برای موتورهای جستجو بهینه تر میشود.

گوگل و … نیز این داده ها را به صورت منظم و برچسب گذاری شده به کورد نمایش برای کاربران قرار می دهند.

در نتیجه، CTR سایت شما به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. به علاوه، بسیاری از سئوکاران معتقدند که استفاده از ریچ اسنیپت ها می تواند در رتبه بندی سایت شما تاثیر بگذارد.

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

بستن
بستن