مقالات آموزشی سئو و بهینه سازی

الگوریتم رنک برین چیست ؟

تعریف اول  :  سیستمی با هوش مصنوعی  ، که از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی ( machine learning ) و طبق گفته های گوگل ، از الگوریتم رنک برین ، به عنوان سومین فاکتور مهم ( بعد از بک لینک و تولید محتوا ) برای رتبه بندی سایت ها در نتایج موتور جستجوگر خود استفاده میکند.

 

تعریف دوم : تیتر وار می توان گفت که الگوریتم RankBrain رفتار کاربر را در مواجهه با وب سایت شما بررسی و امتیاز دهی می کند.

در یک مثال و توضیحات بیشتر اگر به شما عزیزان بگم :

فرض کنید که شما جمله ” سئو کار ماهر ” را در گوگل جستجو می کنید و یکی از نتایج ، لینک وب سایت seoQ می باشد را در رتبه پنجم گوگل مشاهده می کنید. از مدت زمان حضور کاربر در سایت ما تا جا به جا شدن کاربر درون وب سایت با لینک سازی داخلی ای که انجام داده ایم ، تمامی موارد به امتیاز دهی و رتبه بندی ما کمک میکند و این معیارها و امتیازگیری ها توسط رنک برین صورت میگیرد.

 

تعریف سوم : رنک برین قسمتی از الگوریتم هسته ای گوگل می باشد که از سیستم فراگیری ماشینی تا نتایج نتایج غیرمتربط با جستجو کاربر را به صفر برساند و نتایج بهتری را نسبت برای کوئری کاربران نمایش بگذارد.

RankBrain را اکثرا هوش مصنوعی می‌دانند که برای آنالیز با دقت بسیار کوئری جستجوگران می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

 

عملکرد الگوریتم RankBrain گوگل

RankBrain همواره به کار گرفته نمی شود ، بلکه زمان هایی که جستجو کننده کلمه یا جمله ای را در قسمت جستجو وارد می‌کند و این جمله یا کلمه از نظر گوگل آشنا نیست و یا مفهومی ندارد ، از این الگوریتم استفاده میکند.

رنک برین تلاش می‌ کند با هوش مصنوعی و سیستم یادگیری ماشینی که دارد، هدف و معنای کلمه ها و عبارات را درک کند تا بهترین و مرتبط ترین نتیجه در نتایج خود نمایش دهد.

 

هدف رنک برین چیست ؟

بارها و بارها در تمامی مقالات گفته شده است هدف گوگل از به وجود آوردن انواع الگوریتم ها است که بتواند بهترین نتجه ها را براساس جستجو به کاربر در صفحه نتایج جستجوگر نشان دهد.

در نتیجه گوگل از یک برنامه هوش مصنوعی به نام رنک برین استفاده میکند تا براساس معیارهایی که گفتیم و در ادامه میگوییم  ، نتایجی مرتبط و دقیق تر با جمله ای که جستجو شده است را نمایش دهد.

به طور خلاصه الگوریتم رنک برین (RankBrain) در تلاش است کاری که سایر الگوریتم‌های رتبه بندی گوگل (پاندا، پنگوئن، مرغ مگس خوار، کبوتر و …) انجام میدهند را با اندکی تغییر و پیچیدگی و دقت بیشتری انجام دهد.

 

زمان حضور کاربر در صفحه چه تاثیری بر RankBrain دارد ؟

می توان گفت صفحه هایی که امکان ارسال دیدگاه و به خصوص محتوایی با کیفیت بالا و اختصاصی دارند زمان حضور کاربر یا همان Dwell Time بیشتر است و در نتیجه ، امتیاز گیری بالایی خواهد گرفت.

اگر ساده تر بیان کنیم ، هر اقدامی که مانع خروج سریع کاربر ، هنگامی که وارد صفحه می شود ، صورت گیرد این الگوریتم مهم برداشت میکند که کاربر نیاز خود را از صفحه شما رفع کرده و برای سرچ دوباره به گوگل باز نگشته است.

 

تاثیر CTR و رقص گوگل بر این الگوریتم

حروف اختصاری CTR یا نرخ کلیک مخفف سه کلمه  click through rate می باشد.

نرخ کلیک به ۲ عامل تعداد جستجوی جمله یا کلمه در گوگل و تعداد بازدیدکنندگانی که بر روی لینک شما کلیک کرده اند وابسته است و بر همین اساس محاسبه می شود.

Google Dance یا رقص گوگل هنگامی رخ میدهد که گوگل در مشخص کردن جایگاه دقیق یک صفحه مردد ( دچار شک و تردید ) شود.

در نتیجه گوگل لینک صفحه مورد نظر را در صفحه اول و در رتبه های اول خود نمایش می دهد.

الگوریتم های گوگل میدانند که CTR رتبه ۱ به طور طبیعی حدود %۳۵ تا %۵۰ می باشد.

پس اگر صفحه جدیدی آمار پایین تری داشته باشد به طور قطع گزینه مناسبی و شانس کمی برای کسب در رتبه اول گوگل نخواهد داشت و رتبه خود را بی شک از دست خواهد داد .

 

کمی درباره الگوریتم مرغ مگس خوار یا همان Hummingbird

الگوریتم مرغ مگس خوار تا سال ۲۰۱۳ اسمی نداشت و بعد از نام گذاری در همان سال این الگوریتم ، صفحات که با تمرکز بر ۱ کلمه کلیدی خاص و ساخت تعداد بسیار قابل توجهی از این گونه صفحه ها که اصطلاحا Doorway Pages نام نهاده میشوند را کاملا منسوخ کرده است.

RankBrain هم مانند الگوریتم مرغ مگس خوار توان رهگیری این صفحات را مضاعف نموده تا دیگر هیچ اقبالی برای کسب نتایج خوب و رتبه های اول نداشته باشند و از نتایج حذف شوند.

 

بهبود رنک برین در سئو سایت

۱- تولید محتوا با کیفیت : با تولید محتوای اصولی و با کیفیت کاربران را در سایت خود نمک گیر کنید سعی کنید تا کاربر نیاز خود را در صفحه شما پیدا کند و دوباره مجاب به جستجو در گوگل و خروج از سایت شما نشود.

از آموزش هایی تکریبی استفاده کنید ، متن، عکس،ویدیو و صوت تا کاربر مدت بیشتری را در صفحه بماند.

با لینک سازی داخلی کاربر را در سایت خود جا به جا کنید ، بگذارید مدت زمان بیشتری را در سایت سپری کند.

 

۲- استفاده از کلمات کلیدی بلند : استفاده از عبارات هایی چند سیلابی شانس بیشتری را برای شما متقبل میشود ، کاربران اکثرا به طور کامل نیاز های خود را سرچ میکنند ، به طور فرض اگر کاربری نیازمند کتاب درسی مرتبط با رشته عمران باشد ، همانند زیر جستجو میکند.

دانلود کتاب مقاومت مصالح بیل جانسون ویرایش ۳ ترجمه دکتر محمدی

تا این که ” دانلود کتاب مقاومت مصالح ” سرچ کند !

 

۳- Dwell Time یا زمان حضور کاربر : هرچه کاربر و بازدید کننده مدت زیادی را در وب سایت شما سپری کند ، به طبع سایت شما از نظر الگوریتم رنک برین کاملا آمادی و استحقاق حضور در نتایج بهتر را دارد.

 

نکته : بین Dwell Time و Bounce Rate (درصد خروج سریع کاربر از سایت) تفاوتهایی است.

نکته: میزان زمان حضور کاربر در وب سایت شما اگر به طور مستقیم وارد شوند یا با بک لینک ، قابل محاسبه نیست بلکه باید از طریق سرچ در گوگل وارد صفحات شما شوند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

بستن
بستن