مقالات آموزشی سئو و بهینه سازی

کاهش Bounce rate سایت

کاهش Bounce rate (نرخ پرش) یکی از عوامل تاثیر گذار در سئوی سایت است. به طوری که نرخ پرش بالا اثر منفی روی رنک صفحات سایت و موقعیت آن در نتایج موتورهای جستجو می گذارد.

همان طور که در مقاله Bounce rate (نرخ پرش) چیست؟ توضیح دادیم. زمانی که کاربری بلافاصله بعد از ورود به سایت بدون هیچ تعاملی از سایت خارج شود ، یک Bounce rate رخ داده است. در این حالت نرخ پرش افزایش می یابد.

در این آموزش با نکات بهبود و کاهش Bounce rate (نرخ پرش) سایت در خدمت شما عزیزان هستیم.

کاهش Bounce rate (نرخ پرش) سایت

کاهش بانس ریت سایت

تاثیر کاهش Bounce rate (نرخ پرش) سایت

اولین تاثیر مثبتی که کاهش Bounce rate (نرخ پرش) روی سایت دارد افزایش رنک صفحات سایت است. زیرا موتور های جستجو صفحات با رنک بالا را در نتایج خود نمایش دهند.

نرخ پرش کم نشان می دهد محتوای سایت شما از کیفیت بالایی برخوردار است. هم چنین با مورد جستجو مرتبط است.

بنابراین کاهش Bounce rate (نرخ پرش) روی سئو موثر است. زیرا باعث افزایش رنک صفحات سایت می شود. سایت تان در نتایج موتورهای جستجو در موقعیت بهتری قرار می گیرد. در نتیجه بازدیدکنندگان سایت افزایش می یابند.

پیشنهاد می کنم حتما مقاله Bounce rate چگونه محاسبه می شود؟ را مطالعه کنید.

دلایل Bounce rate (نرخ پرش) بالا

  • سرعت بارگذاری پایین صفحات سایت
  • طراحی نامناسب رابط کاربری
  • محتوای بی کیفیت و بی ارتباط با موضوع مورد جستجو
  • ناوبری نامناسب
  • رسپانسیو نبودن قالب سایت ( عدم سازگاری با تلفن همراه)
  • استفاده زیاد از پاپ آپ (popup) و تبلیغات
  • وجود خطا در صفحات یا صفحه خطای ۴۰۴

نکات طلایی برای کاهش Bounce rate (نرخ پرش) سایت

نرخ پرش بالا معیار خوبی است برای عدم محبوبیت و تعامل کاربران با سایت شما. هم چنین نشان می دهد طراحی سایت مشکلاتی دارد که باید هر چه سریع تر برای رفع آن ها اقدام کنید. با ما همراه باشید تا مهم ترین نکات مربوط به کاهش Bounce rate (نرخ پرش) سایت را توضیح دهیم.

افزایش سرعت سایت

مهم ترین دلیل نرخ پرش بالا، سرعت پایین بارگذاری صفحات سایت است. کاربران بیشتر از چند ثانیه صبر نمی کند تا سایت لود شود. خیلی سریع به نتایج جستجو بر می گردند و روی سایت دیگری کلیک می کنند. توجه کنید که سرعت بارگذاری صفحات سایت باید زیر ۵ ثانیه باشد.

سرعت بارگذاری سایت علاوه بر کاهش Bounce rate (نرخ پرش) ، تجربه کاربری (UX) و رتبه سایت را نیز افزایش می دهد. برای افزایش سرعت سایت تان حجم تصاویر سایت را کم کنید. GZIP را فعال کنید. و …

تجربه کاربری (UX) مناسب

دومین فاکتوری که در کاهش Bounce rate (نرخ پرش) موثر است، تجربه کاربری مناسب می باشد. تجربه کاربری مناسب یعنی ایجاد راحتی و نظم در سایت. به طوری که کاربر از بودن در سایت شما حس خوبی داشته باشد. به این ترتیب به مخاطب همیشگی شما تبدیل شود. با این کار توانسته اید قدمی مهم در کاهش Bounce rate (نرخ پرش) بردارید.

محتوای جذاب و با کیفیت

بی شک محتوای با کیفیت و مرتبط با مورد جستجو باعث کاهش Bounce rate (نرخ پرش) می شود. تولید محتوای جذاب یکی از دغدغه های همیشگی مدیر سایت است. یک محتوای با کیفیت محتوایی است که اطلاعات به روز و ارزشمندی به مخاطب بدهد.

متاسفانه بعضی از سایت ها به کپی برداری از مطالب سایت های دیگر می پردازند. این موضوع نمی تواند مخاطبین دائمی به سایت شما جذب کند. زیرا مطالبی که شما ارائه می دهید قبلا منتشر شده است. از محتوای کپی و تکراری بپرهیزید.

محتوای هر مقاله را حتما ویرایش کنید. مهم است که متن شما بدون غلط املایی و دستوری باشد. اگر محتوای شما طولانی است متن را به پاراگراف های کوتاه تقسیم کنید. سعی کنید جملات کوتاه باشد. عناوین مقاله را در ابتدای هر پست قرار دهید. تا مخاطب سریع تر موضوع متن را بیابد و به خواندن محتوای شما ترغیب شود. این خود به جذابیت محتوا می افزاید. از فیلم و عکس های باکیفیت استفاده کنید.

با انتخاب عنوان مناسب کاربران را هدفمند به سایت تان جذب کنید. عنوانی که انتخاب می کنید باید حاوی موضوع کلی مقاله تان باشد.

عدم استفاده از تبلیغات زیاد

حدود ۸۴ درصد کاربران، سایت را تنها به دلیل تبلیغات بیش از حد و مزاحم ترک کرده اند. متاسفانه بعضی از مدیران سایت ها می خواهند از هر قسمت سایت درآمدی کسب کنند. غافل از اینکه این باعث سردرگمی مخاطب می شود. نرخ پرش را بالا می برد.

شما باید تبلیغات کاملا هوشمندانه ای داشته باشید. تبلیغات را در محل مناسبی از سایت قرار بدهید. از پلاگین تبلیغات استفاده کنید. به این ترتیب تبلیغات مرتبط با محتوای هر صفحه را به کاربر ارائه دهید. توجه کنید که تبلیغات سایت با موضوع محتوای تان همخوانی داشته باشد.

استفاده از پاپ آپ (popup) روی افزایش نرخ پرش تاثیر دارد. این به معنای عدم استفاده از پاپ آپ نیست. بهتر است پاپ آپ در گوشه ای از سایت نمایش داده شود. به طوری که تمام صفحه سایت را نگیرد. به این حالت sticky می گویند. هم چنین بلافاصله بعد از ورود کاربر به سایت نمایش داده نشود.

ناوبری مناسب (ایجاد لینک داخلی)

با دسترسی آسان به محتواهای سایت یک ناوبری مناسب ایجاد کنید. با این کار علاوه برافزایش زمان ماندن کاربر در سایت، نرخ پرش کاهش می یابد.

با لینک های داخلی (Internal link) قسمت های مختلف سایت را به هم وصل کنید. وقتی مقاله ای در سایت می گذارید، با لینک داخلی مناسب مخاطب را از مقاله های مرتبط آگاه کنید. به این ترتیب مخاطب به سایر مقاله های مرتبط دسترسی دارد. مخاطب با رفتن به صفحات دیگر باعث کاهش Bounce rate (نرخ پرش) می شود. البته تعداد لینک های داخلی نباید زیاد باشد.

طراحی سایت

سایتی با قالب زیبا بی شک در جذب مخاطب موفق تر است. طراحی بصری سایت باید مناسب با موضوع سایت باشد. سایتی که از تصاویر و رنگ های تند استفاده می کند نمی تواند انتخاب خوبی برای یک وب سایت روانشناسی یا پزشکی باشد.

البته زیبایی را فدای سرعت بارگذاری نکنید. همین که فضای ساده ای را برای کاربر فراهم کنید کافی است.

فراموش نکنید روز به روز به کاربران موبایل افزوده می شود. حتما قالب سایتی که طراحی می کنید به صورت واکنش گرا (Responsive) باشد. رسپانسیو بودن یعنی سایت با اندازه دستگاهی که کاربر با آن وارد سایت شده است سازگار شود.

قابلیت دیگری که باید در طراحی سایت به آن توجه کنید امکان جستجو در سایت است. اگر کاربر نتوانست موضوع مورد نظر خود را در سایت بیابد با یک جستجوی سریع به مطلب دلخواه خود دست یاید. این زمان حضور کاربر در سایت را افزایش می دهد. هم چنین از صفحات دیگر سایت بازدید می کند. با استفاده از گوگل آنالیتیکس عباراتی که در سایت جستجو شده را بیابید و بررسی کنید.

سعی کنید المان ها را در مکان مناسبی در سایت قرار دهید تا کاربر احساس راحتی کند. منوهای کاربردی را در دسترس کاربر قرار دهید. دسته بندی های منو را از کل به جزء انجام دهید. تاکید می کنم که سادگی را فراموش نکنید.

مواظب باشید زیاده روی نکنید. تعداد زیاد منوها باعث شلوغی سایت و سردرگمی کاربر می شود. لینک های صفحه زیاد خواهد شد و تاثیر منفی روی سئو دارد.

پیشنهاد می کنم کاربران را با GTM ردیابی کنید تا اثر لینک ها را در کاهش Bounce rate (نرخ پرش) ببینید.

وجود خطای صفحات

اگر صفحه سایت شما در دسترس نباشد، کاربر صفحه خطای ۴۰۴ (صفحه یافت نشد) را مشاهده می کند. این به اعتبار سایت شما لطمه می زند. اما راه حل چیست؟

صفحه ۴۰۴ سفارشی ایجاد کنید که کاربر را به صفحه دیگری هدایت کند. این کار با افزونه ریدایرکت امکان پذیر است.

امیدواریم این مقاله توانسته باشد شما را از تاثیر منفی نرخ پرش بالا روی سئوی سایت تان آگاه کند. هم چنین رعایت موارد بالا در کاهش Bounce rate (نرخ پرش) موثر باشد.

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

بستن
بستن