مقالات آموزشی سئو و بهینه سازی

Bounce rate چگونه محاسبه می شود؟

تابحال از خودتان پرسیده اید که Bounce rate چگونه محاسبه می شود؟ امروز با نحوه محاسبه Bounce Rate در گوگل آنالیتیکس در خدمت شما عزیزان هستیم.

قبل از آن پیشنهاد می کنم حتما مقاله Bounce Rate چیست؟ را مطالعه کنید. تا با مفهوم Bounce Rate با نرخ پرش آشنا شوید.

Bounce rate چگونه محاسبه می شود؟

Bounce rate چگونه محاسبه می شود؟

طبق تعریف گوگل آنالیتیکس، اگر بعد از ورود کاربری به سایت Interaction رخ ندهد یک Bounce rate حساب می شود.

برای اینکه بدانید Bounce rate چگونه محاسبه می شود؟ ابتدا باید با مفهوم Interaction آشنا شوید. تا بتوانید بخوبی سایت تان را آنالیز کنید.

Interaction در گوگل آناتیلیکس چیست؟

واژه Interaction به معنی تعامل است. Interaction به این معنی است که سایت توانسته کاربر را جذب کند. و توجه کاربر با دیدن سایت جلب شده است. اما کاربر در چه صورتی Interaction انجام میدهد. با ما همراه باشید تا در ادامه این موضوع را توضیح دهیم.

Bounce rat در گوگل آنالیتیکس

گفتیم برای اینکه بدانیم Bounce rate چگونه محاسبه می شود؟ باید با مفهوم Interaction آشنا شویم. Interaction به تعامل کاربر با سایت گفته می شود. اما این تعامل چگونه اتفاق می افتد؟

انواع Interaction در گوگل آناتیلیکس

به طور کلی Interaction به سه نوع Pageviews، Event و Transaction تقسیم می شود.

Pageviews

زمانی که کاربری وارد سایت می شود. و از صفحه سایت بازدید می کند. سپس به صفحه دیگری از سایت می رود برای این کاربر Pageviews صفر است. اما اگر کاربری فقط از یک صفحه از سایت بازدید کند. بدون اینکه به صفحه دیگری برود سایت را ترک کند یک Pageviews برای کاربر رخ داده است.

اگر بیش از یک Pageviews برای یک کاربر رخ دهد. به این معنی است که کاربر بیش از دو صفحه از سایت را بازدید کرده است. و به این ترتیب نرخ پرش افزایش نمی یابد.

Event

عملی که کاربر در سایت انجام می دهد را یک Event می گویند. شما باید Event  مورد نظرتان را خودتان ایجاد کنید. برای تعریف Event می توانید از ابزار Google Tag Manager یا (GTM) استفاده نمایید.

توجه کنید که Event ها برای کاهش بانس ریت بسیار موثر هستند. پس حتما با استفاده از GTMء Event های سایت تان را تعریف کنید. در غیراینصورت در بانس ریت محاسبه نمی شوند. و نمی توانند آن را کم کنند.

نکته: داده های متنی وجود دارند که از سایت شما به سرورهای گوگل آنالیتیکس فرستاده می شوند. این داده های متنی توسط کدی که در گوگل آناتیلیکس سایت تان است ارسال می شوند. به این داده های متنی hit می گویند.

اگر Event ای با این داده های متنی کوچک (hit) به گوگل آنالینیکس ارسال شود بانس ریت را کاهش می دهد.

توجه کنید آماری که در گوگل آنالیتیکس مشاهده می کنید صرفا برای آگاهی از سایت تان است. و شما را در آنالیز صحیح سایتتان کمک می کند. پس زمانیکه با کاهش بانس ریت توسط Event ها در گوگل آنالیتیکس انتظار نداشته باشید روی سئوی سایتتان تاثیر بگذارد.

Transaction

وقتی کاربری وارد سایت موردنظر می شود و اقدام به خرید محصولی می کند. ابتدا در آن سایت ثبت نام می کند. و آن محصول را به سبد خرید خود اضافه کرده و به صفحه پرداخت هدایت می شود. کاربر ناگزیر وارد چند صفحه از سایت می شود. به این ترتیب چند Pageviews رخ داده است. که به آن Transaction می گویند. Transaction در واقع همان است که Pageviews است. و این نرخ پرش را برای آن کاربر صفر میکند.

حالا دیگر متوجه شده اید که Bounce rate چگونه محاسبه می شود؟ زمانیکه پس از ورود کاربر به سایت هیچ یک از Interaction های گفته شده انجام نشود یک بانس ریت در گوگل آنالیتیکس رخ داده است.

با فرمول زیر می توانید بانس ریت سایت را محاسبه کنید:

Bounce Rate = (Bounces / Total Visitors) x100

طبق این فرمول اگر ۶۰۰، Bounces داشته باشید و سایت شما دارای ۱۰۰۰ بازدیدکننده باشد بانس ریت سایت شما ۶۰ درصد خواهد بود.

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

بستن
بستن